10.01.2011

Malingstips!

Noen har spurt meg om maling, grunning, tips etc ved maling av gamle møbler, så jeg tenkte et innlegg om dette er på sin plass.


Nå skal det sies at jeg overhode ikke er noe ekspert på dette området, men har fått mange gode tips av malerbutikken hvor jeg kjøper maling. Det lønner seg først og fremst å høre med de som tross alt har tatt utdannelse i å svinge malerkosten.


Grunning:
En godt grunnarbeide er viktig, men hvor viktig avhenger av materialet du skal male.

Krakken fra JYSK var ubehandlet (tørr i treverket) og trengte olje som grunning. Derfor gikk jeg rett på med oljebasert maling, to fluer i en smekk.

Det gamle skapet jeg har arvet av min tante var i mørk mahogni, med en glatt overflate. På grunn av den glatte overflaten vil ikke malingen sitte like godt, så her har jeg grunnet. Først vasket jeg med godt salmiakkvann og så grunnet jeg. Grunning kjøper du i malerbutikker. Rådfør deg med butikkpersonalet, si hva du skal male. Også her har jeg brukt oljebasert maling.

Blankhet:
Jeg har brukt 80% blank hvit maling, dvs at den inneholder 80% blankhet - noe som gjør den veldig blank. Man kan også bruke halvblank (50%) og matte (10%) malinger. Alt etter personlig smak og hva man skal male.


NB: Jo blankere malingen er, jo mere synes teksturen igjennom den. Dvs hakk, riper etc synes bedre med blank maling, enn med matt.

Vi har brukt 80% blank maling på alle dører, vinduskarmer og lister i leiligheten - jeg synes det er kjempefint og det skinner utrolig fint når dagslyset stråler inn. Men igjen, dette er smak og behag.

Strøk:
Maling er som neglelakk - ALLTID to strøk. Det er da fargen kommer frem til sin rett. Men er møbelet du skal male mørkt, må du ha tre strøk.

To strøk:


Tre strøk:


Krakken fra JYSK var i ubehandlet tre og der holdt det med 2 strøk, men det gamle skapet som var mørkebrunt måtte ha 3 strøk.



Maling er virkelig en tålmodighetsjobb, men det er jo så gøy når man er ferdig. Dessuten kan litt maling skape nye liv til gamle møbler.

Det kommer FØR og ETTER bilder av det gamle vitrineskapet senere - følg med!


Tips:
- Maling på glass/vindu kan enkelt fjernes med et barberblad. Så skal du f.eks male vindus-lister, gjør det ingenting om du får litt maling på glasset/vinduet.

- Maling er drøy i bruk. I min 1 liters boks har jeg malt gammelt skap (3 strøk), krakk (2 strøk), en stor bilderamme (2 strøk) og det er fortsatt litt maling igjen. Kjøp heller mer maling etterhvert, så slipper du få for mye som bare bli ståendene.

- Husk rørepinne til malingen din, den må ristes/røres godt i før hvert strøk. (Dette får man som regel med, ved kjøp av maling)

- Ikke kjøp de billigste penslene, de mister hår som setter seg fast i malingen.

- Les på malingboksen før du begynner. Der står det ofte mange gode tips angående grunning, vasking og tørketid.

- Skru av knotter og håndtak før du skal male møbelet.




Les også dette innlegget om malerprosjekter.